Hållbara affärer

Så ökar du företagets konkurrenskraft och lönsamhet

Hur gör man för att ställa om till ett hållbart företag? Lönar det sig med hållbara affärer? Hur har andra företag gjort?

Hållbara affärer är boken som motiverar och vägleder företagens beslutsfattare att utveckla långsiktigt hållbara företag ur det breda perspektivet; ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Steg för steg visar författarna hur omställningen praktiskt kan genomföras och att hållbart företagande skapar lönsamhet, nya affärsmöjligheter och ökad konkurrenskraft. Vi får dessutom träffa företagsledare från 14 olika företag och branscher som berättar om sitt hållbara arbete, och hur de har slagit hål på myten om att det finns motsättningar mellan lönsamhet och hållbarhet.

Författare: Gunilla Forsmark Karlsson och Gunilla Östberg

Boken är skriven för dig som har inflytande och makt att göra skillnad och som vill dra nytta av de fördelar som ett hållbart företagande innebär. Den vänder sig också till dig som vill vara med och driva på den hållbara utvecklingen på din arbetsplats eller som vill lära dig mer om vad hållbarhet handlar om.

Förlag: Liber
Omslag: Nette Lövgren
Illustrationer: Jonny Hallberg

Sagt om boken

Ann Sommer, vvd Länsförsäkringar AB
”Jag har träffat Al Gore, Warren Buffet, Ban Ki-moon och Gunilla Forsmark Karlsson samt Gunilla Östberg. Vad gör dessa människor? De gör skillnad och tar ställning för vår framtid och livet. Jag har just läst Gunillornas bok Hållbara affärer. Väl investerade 2 timmar. Alla som är eller vill bli företagsledare bör läsa den.(Alla andra som vill ha fortsatt liv på jorden också, så klart). Lätt läst och informativ med ett livsviktigt budskap”.

Kerstin Gillsbro, VD Jernhusen AB
”Det behövs verktyg för ledningsgrupper och styrelser för att kunna bidra till och driva omställningen i företagen. Inom Jernhusen har vi stor nytta och glädje av boken. Både som strategisk inspiration och som kunskapsförmedlare. Det är en bok som på ett pedagogiskt sätt med många praktiska exempel beskriver vad hållbar utveckling handlar och vilket värde det skapar för de företag som ställer om. Som läsare får vi också ett verktyg i hur man praktiskt går tillväga. Alla i vår styrelse och ledningsgrupp har boken. Bästa sommarläsningen för alla som vill vara med och driva en hållbar utveckling.”

Malin Thorsén, konsult hållbarhet och kommunikation, Bright Planet
”För att det verkligen ska bli fart på hållbarhetsarbetet i företag och verksamheter runt om i Sverige krävs det att vi får bort ”fluffet” och gör frågan konkret. Det gör den här boken, och det gör den också till ett värdefullt verktyg i den hållbara omställningen. Att den dessutom är lättläst och full med en massa bra konkreta tips och exempel gör bara saken bättre. Det gör den också till mitt första och bästa lästips till såväl kunder som alla andra som vill ha en bra bok att läsa om hållbarhet. ”

Mats Deleryd, VD Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ
”Att ha fokus på sina kunder och de man finns till för som organisation ger en ekonomisk hållbarhet, och givet det har organisationen en bra plattform att ta sig an de miljömässiga och sociala utmaningarna som varje organisation och bransch har. Att ett fokus på hållbarhetsfrågorna dessutom innebär den största affärsmöjligheten för många under de kommande decennierna gör frågan bara mer intressant. Boken ”Hållbara affärer” följde med mig i väskan på sportlov med familjen i Vemdalen och fick mig att ställa klockan och gå upp några timmar innan liftarna startade! Ett av bokens kanske främsta bidrag är alla de exempel på konkret hållbarhetsarbete i olika organisationer – ”inget är så bra som ett gott exempel”. Så, se till att ha med boken i väskan på din nästa ledighet – vad betyder hållbarhet för din organisation och vilka möjligheter kan det ge?”